Rozhovor s panem Seberínem pokračuje...

3. duben 2011 | 22.11 |
› 

Viz článek: Mail panu Dušanu Seberíniovi.

Vážený čtenáři, přišla mi odpověď od pana Seberína na otevřený mail uveřejněný v minulém článku. Rád bych ho zde otisknul. Ale neboť nesu před Pánem zodpovědnost za obsah na tomto blogu, zveřejním ho již se svou odpovědí, se svými poznámkami. Dopis pana Seberína označím barvou modrou, své poznámky pak červenou. Děkuji za pochopení...

 Ještě jednou bych Vás rád pozdravil a opět poděkoval za Vaše komentáře. Jsou určitě pro mne přínosem. Svoji odpověď budu vpisovat do mejlu.

> Dobrý deň!
> Na webe som našiel "Nedoručitelný mail panu Dušanu Seberíniovi". K tomu mám
> nasledovné pripomienky.
>
> 1- Váš mail bol doručiteľný, dostal som ho v poriadku 27.3.2011 okolo polnoci.
> 2- Odpovedal som naň ráno 28.3.2011 krátko po 9,00. Nedostal som žiadnu správu,
> že by ste tento mail neobdržal. Preto mi pripadá divné, že ste o 12 hodín
> neskôr potreboval poslať "nedoručiteľný mail" .

To Vám vysvětluji v mém ranním mejlu. Dostal jsem notifikaci od SMTP serveru, že můj mejl Vám posílány nebyl doručený, ale byl vyhozený. Proto jsem Vám to poslal ještě jednou, ovšem s tím samým výsledkem. Vaši odpověď jsem nedostal. Ale - to už se mi stalo, že mi nedošla odpověď na můj mail, tam byla chyba na mé straně. Vycházel jsem z té notifikace. Článek jsem již ráno přejmenoval.

> 3- Váš "nedoručiteľný mail" má trošku odlišné znenie ako pôvodný – doručený.
Máte pravdu. V článku jsem se snažil být co nejvíce stručný (myslím si, že čím více stručnosti, tím přesnější vyjádření)

> Vzhľadom na to dovoľujem si vás upozorniť, ŽE SA NEZHODNEME na tom, čo uvádzate
> ako svoje tvrdenie – pretože je v rozpore s faktami:
>
> A – Grécke slovo "heis" (v texte tvar miá) sa v žiadnom prípade nedá označiť
> tak, ako uvádzate - "prvni den v týdnu"! Heis znamená "jeden", ale môže
> znamenať aj "prvý".

V danom texte (en dé te miá tón sabáton) sa slovo deň
> nenachádza a slovo týždeň v tej dobe ešte gréčtina nepoznala.

To je sice možné, ale takto to Bible (taktéž bez slova "den") vyjadřuje na více místech, kde očividně má na mysli neděli. Seznam těchto míst viz minulé mejly.

Doplnění:Ještě mi dovolte jedno malé doplnění.
Slovo "heis" jako jeden tu je uvozeno souslovím "po sobotě." Když to takto Bible formuluje, má na mysli vždy první den po sobotě (nebo "ten jeden" den po sobotě, či "druhý den" po sobotě.) Zde by to byla naprosta vyjimka (spolecne s 1K16:2, kde je to ovsem take vyslovne spojeno se shromazdeni krestanu!), kdyby to bylo ve smyslu "jeden nějaký den." Tam, kde Bible chce vyjadrit, ze se to stalo "jednoho nejakeho obecneho nejmenovaneho" dne, tam nikdy nedava souslovi "po sobote."

Zajímavý význam má slovo "sabbaton" v Lukášovi 18,12, kde se jedná přímo o synonymum slova "týden".

>
> B - Naozaj nevieme, kedy zhromaždenie začalo, ale vieme, kedy najskôr mohlo
> začať. Keďže to bolo "prvni den v týdnu", a v sále bolo mnoho fakieľ, mohlo to
> začať najskôr v sobotu po západe slnka – keď už začal prvý deň týždňa. A ak
> chceme byť veľmi presní, mohlo to byť najskôr 15 minút po 20. hodine (hvezdársky
> software to hravo vypočíta).

Jestliže uznáváte, že nevíme, kdy začalo shromáždění, pak tím také uznáváte, že se jedná jen a pouze o Vše domněnky, spekulace. Ne o to, co říká Slovo Boží. Pak učíte to, co Bible neučí. Bible neučí, kdy shromáždění začalo, ale zcela výrazně ho dává do souvislostí s nedělí. Spojuje jej s nedělí.

>
> C - Na stanovenie doby skončenia toho zhromaždenia slúžia tri presné časové
> údaje: Pavel mal odísť zajtra, zhromaždenie dočkalo polnoc a Pavel s nimi bol až
> do úsvitu. Tie údaje presne determinujú odchod Pavla z Troady – v nedeľu skoro
> ráno!

Viz výše: Nikoliv. Nevíme - li, kdy shromáždění začalo, pak ani nevím, kterou půlnoc má text na mysli.

>
> D - Keby sa teda v nedeľu konalo zhromaždenie, Pavel by nebol odišiel z Troady v
> nedeľu skoro ráno.

Ale vždyť i kdyby jste mel pravdu, pak to shromáždění se v neděli přece uskutečnilo. I sobota večer po západu Slunce je z Biblikcého hlediska nedělí. Takže svou konstrukcí neřešíte a nevyvracujete naprosto nic.

>
> E - Text oznamuje to, čo som vám už uviedol, že to bolo nočné –a teda výnimočné-
> zhromaždenie. Z kontextu vyplýva, že Pavel dodržal šabat! Je logické, že
> neodišiel po skončení šabatu po západe slnka – v sobotu večer – proti noci.

Ale text sám říká, že se to shromáždění protáhlo. Výsledná délka nebyla plánována. A opět musíme konstatovat, že text přímo říká, že lámání chleba byl důvod, proč se setkali, a loučení Pavla byla příčina, proč se shromáždění protáhlo. Ne proč se uskutečnilo, ale proč se protáhlo

A opět zde říkáte něco, co text nespecifikuje. My nevíme, zdali se shromáždění protáhlo vnoci ze soboty na neděli, nebo v noci z neděle na ponděli. Jiste vsak je, ze kdyby se krestane svetili sobotu, mohl by se Pavel rozloucit uz na sobotním shromáždění.

>
> Dušan Seberíni
>
> PS.: Zdalo by sa mi čestné, keby ste túto moju odpoveď zverejnil na tej istej
> stránke, kde je váš "nedoručiteľný mail" .

Jistě, udělám tak při nejbližší příležitosti. Což je vlastně právě teď.

Mějte se pěkně,
V Kristu Váš VM...

Předmětná pasáž:

První den v týdnu jsme se sešli k lámání chleba. Pavel s nimi rozmlouval, protože chtěl druhý den odejít, a protáhl svou řeč až do půlnoci. V horní místnosti, kde jsme byli shromážděni, bylo mnoho lamp. Nějaký mladík jménem Eutychos seděl na okně. Když Pavel dlouho smluvil, zmáhal ho hluboký spánek. Přemožen spánkem spadl dolů z třetího poschodí. Zdvihli ho mrtvého. Pavel sešel dolů, padl na něho, objal ho a řekl: "Neznepokojujte se, neboť jeho duše je v něm." Pak vystoupil nahoru, lámal chléb a jedl, a dlouho do rána s nimi rozmlouval; a tak odešel. Chlapce přivedli živého a byli velice povzbuzeni.

Podrobné a celistvé vyučování o Sobotě a neděle lze najít na nahrávce:http://www.ulozto.cz/8428217/muller-vyucovani-o-sobote-a-nedeli-mp3

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Moderované komentáře

RE: Rozhovor s panem Seberínem pokračuje... bohu-a 03. 04. 2011 - 22:14