Doručený mail panu Dušanu Seberíniovi

28. březen 2011 | 21.38 |
› 

Uživatel podepsaný jako "dušan seberíni" mi okomentoval článek "Sobota nebo neděle:"

Väčšina prekladov v Sk 20:7 zámerne zlyháva. Buď píšu "v prvý deň týždňa", alebo "prvý deň po sobote". V gréčtine tam nie je ani "deň" ani "týždeň"! Text Sk 20:7-13 dokazuje, že v tej dobe zhromaždenia v nedeľu neboli!!!
1 - Deň začínal aj končil večer po západe slnka. Čiže začali po sobote po skončení šabatu - teda už v nedeľu.
2 - Nešlo o pravidelné zhromaždenie, ale o rozlúčku s Pavlom.
3 - Toto zhromaždenie trvalo približne od 19,30 celú noc do skorého rána. Biblia nám nikde nedáva návod na takéto bohoslužobné sedenia, kde by sme sa museli modliť, aby sme zmožení únavou nevypadli z okna ako Eutychus.
4 - Skoro ráno - ešte stále v nedeľu - Pavlov misijný team opustil Troadu. Teda práve vtedy, keď mali sedieť v zhromaždení - keby sa v tej dobe boli stretávali v nedeľu ...
5 - Koho toto nepresvedčí, pomôže matematika. Začali večer a do skorého rána to bolo asi 9 hodín ... Boh je Bohom poriadku a noc dal na odpočinok.

Moje odpověď: Děkuji moc za komentář. Myslim, ze bychom se měli shodnout  v následujícím:

- Řeckým slovem Heis se da oznacit "prvni den v týdnu" - den v tom obecnejsim slova smyslu, nemyslim denni dobu ale kalendarni den od vecera do vecera (na to proste mame svedectvi z jinych mist Bible - ve stejném významu je toto slovo použito i v následujících odkazech: Mt 28,1; L 24,1; J 20,1; J 20,19; 1K 16,2)
- Hlavnim nametem setkani bylo lamani chleba - t.j. slaveni Pamatky Vecere Pane! Nikoliv rozlouceni s Pavlem. Ze se pri tom Pavel loucil muze znamenat i to, ze Pavel prizpusobil svuj odjezd shromazdeni, nez naopak. Preci jenom, kdo je dulezitejsi a kdo se ma komu prizpusobovat: Pavel Bohu nebo Buh Pavlovi? Pavlův odjezd je duvodem, proc se shromazdeni protahlo, ne duvodem, proc se shromazdeni uskutecnilo.
- Nevime, kdy behem "prvniho dne" shromazdeni zacalo (v sobotu po setmeni, v nedeli rano, nebo v nedeli opdoledne? Nevime, bible to nespecifikuje) a ani tim padem, kdy to skoncilo - prostě ráno buď v neděli, anebo také v pondělí. Ať tak či tak, shromáždění je spjato s nedělí.
- Vime, ze Pavel chtel odjet "druhy den" - t.j. den po prvním dnu.


Jestlize se podivame, co skutecne Pismo rika - a pomineme to, co Bible nerika, musime uznat, ze Pismo nerika nic vice nez v tomto mem malem shrnuti.

S pozdravem v Kristu Váš
VM...

Předmětná pasáž:

První den v týdnu jsme se sešli k lámání chleba. Pavel s nimi rozmlouval, protože chtěl druhý den odejít, a protáhl svou řeč až do půlnoci. V horní místnosti, kde jsme byli shromážděni, bylo mnoho lamp. Nějaký mladík jménem Eutychos seděl na okně. Když Pavel dlouho smluvil, zmáhal ho hluboký spánek. Přemožen spánkem spadl dolů z třetího poschodí. Zdvihli ho mrtvého. Pavel sešel dolů, padl na něho, objal ho a řekl: "Neznepokojujte se, neboť jeho duše je v něm." Pak vystoupil nahoru, lámal chléb a jedl, a dlouho do rána s nimi rozmlouval; a tak odešel. Chlapce přivedli živého a byli velice povzbuzeni.

Podrobné a celistvé vyučování o Sobotě a neděle lze najít na nahrávce:http://www.ulozto.cz/8428217/muller-vyucovani-o-sobote-a-nedeli-mp3

Zpět na hlavní stranu blogu

Hodnocení

1 · 2 · 3 · 4 · 5
známka: 0.00 (0x)
známkování jako ve škole: 1 = nejlepší, 5 = nejhorší

Moderované komentáře